Köp- och leveransvillkor

 

Ogräs drivs av bolaget Ograsdesign AB Org nr 556705-3201.

Samtliga priser på ograsdesign.se är inklusive 25% svensk moms. Vi reserverar oss för eventuella prisfel och prisjusteringar. Om Ograsdesign upptäcker fel pris eller liknande så förbehåller vi oss rätten till att ändra detta. 

Hos Ograsdesign måste du vara 18 år fyllda för att få handla. 

Ograsdesign reserverar sig för eventuella tryckfel samt färgavvikelser på produkter på sidan. Vi gör vårt bästa för att färgåtergivning och produkten i sin helhet ska vara så verklighetstrogen som möjligt.

Alla varor förblir Ograsdesigns egendom till dess att full betalning kommit oss tillhanda.

Vi anmäler alla bedrägeriförsök till polisen och Ograsdesign kan häva köp om misstanke om bedrägeri finns.

 

§2 BESTÄLLNING & BEKRÄFTELSE

Genom att du godkänner Ograsdesigns köpvillkor när du gör din beställning så tillkommer ett bindande avtal mellan dig som kund och Ograsdesign.

När beställning är gjort så accepterar du våra köpvillkor och är då skyldig att betala totala beloppet.

Vid mottagen order skickas automatiskt en orderbekräftelse per e-post till din registrerade epost-adress. Denna orderbekräftelse fungerar som garantibevis efter fullt erlagd betalning.

 

Ograsdesign reserverar sig från avvikelse i leverans om det skulle visa sig att lagersaldot inte stämmer eller om varan har någon defekt. Kan inte Ograsdesign leverera enligt orderbekräftelse kommer du att kontaktas och vi kommer överens om annulering eller annan justering av din order.

Efter lagd order plockas och packas din vara inom 24 timmar. Leverans påbörjas nästkommande vardag efter lagd beställning.

 

 

§3 BETALNING

Ograsdesign använder sig av Klarna Checkout för alla betalningar.

Klarna Faktura

När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

 

- Klarna Konto

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Läs mer: Allmänna villkor

Läs mer: Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation 

För frågor gällande betalningar vänligen kontakta Klarnas kundtjänst på  tel:  08 - 120 120 10. 

 

 

§4 LEVERANS 

Ograsdesign skickar din vara med DHL samma eller nästkommande vardag efter lagd beställning. 

Ograsdesign står som ansvarig för varan till dess att den hämtats ut.

Vid eventuell retur är du som kund ansvarig för att varan kommer till oss i det skick som ni mottagit varan. Vi arbetar med fasta fraktavgifter och debiterar endast en frakt per order. Vi ansvarar inte för DHLs interna förseningar. Fraktavgiften beror på vilken typ av levernssätt du väljer. Om Ograsdesign inte kan leverera inom avtalad tid informeras du. Vid leveransförsening har du rätt att häva köpet utan kostnad.

På Wakakuu Online Store har du möjlighet att välja bland följande leveranssätt:

  1. DHL utlämningsställe, 59 kr (Fri frakt när du handlar för mer än 800 sek)
  2. Hemleverans, 350 kr
  3. Hämta på i butik, utan extra kostnad

 

1. DHL paket – Hämta varorna på Dhl:s utlämningsställe

När du väljer Dhl paket skickar vi din beställning till närmaste utlämningsställe. Kostnaden för leveranssättet är 49 kr. Avisering sker via sms. Om mobilnummer inte anges aviseras beställningen via brev. När vi packat varorna får du en leveransbekräftelse via epost där du får information med sändningsnummer, vilket ger dig möjlighet att spåra godset.

Outlösta förändelser

Ograsdesign debiterar 200 kr för ej uthämtade paket för att täcka våra kostnader. Om du beställt en vara och ångrar dig efter att vi har skickat ut ditt paket måste du returnera paketet, om du inte skall bli debiterad 200 kr. Självklart får du tillbaka vad varan kostade dig, dock ej eventuella fraktavgifter. Mer info hittar du i köpvillkoren §5 Ångerrätt / retur.

 

2. Hempaket – Dina varor levereras hem till din dörr en vardag.

När du väljer Hempaket skickar Ograsdesign din beställning hem till dörren. Avisering sker via telefon, ange därför ett telefonnummer där du nås under dag- och kvällstid. Om inte DHL får kontakt med dig kommer du att aviseras via post.  Leveranssättet Hempaket kostar 350 kr.

3. Hämta i butik

Du är alltid välkommen att hämta ut din beställning direkt i vår butik, Ogräs, på Storgatan 32 i Västervik.

 

§5 ÅNGERRÄTT/RETUR

Hos  Ograsdesign.se har du alltid 14 dagars ångerrätt. Ångerfristen börjar löpa den dag du tar emot dina varor. Returnerade varor skall vara oanvända och i originalförpackning samt eventuella hangtags ska sitta kvar. Returneras varan inte enligt ovan så görs ett värdeavdrag på hela beloppet. Vid eventuell retur, vänligen kontakta oss per mail eller telefon, webshop@ograsdesign.se / 0734 168008.

Retur- & bytespolicy

Vi har fri frakt till kund vid köp över 800kr, vid byte/retur ombeds du som kund att skicka varan/varorna till Ogräs, Storgatan 32, 59338 Västervik. Efter att vi mottagit din vara och kontrollerat den så krediteras ditt köp hos oss. 

Vid frågor, kontakta kundservice viainfo@ograsdesign.se, via telefon 0734-168008.

Återbetalning/värdeminskning vid retur

Återbetalning görs efter att varan har returnerats samt mottagits i sitt originalskick. Vid retur av produkter som inte är i originalskick dras en värdeminskning på 100% av varans värde. Beloppet för varan överförs till kundens konto inom ca 5-10 bankdagar. Eventuell fraktavgift dras från beloppet. 

 

§6 REKLAMATION

 

Skulle du få en defekt vara ska du kontakta Kundservice så snart som möjligt, dock senast inom 14 dagar efter uthämtad vara. Ograsdsign står självklart för frakten vid felleveranser samt reklamationer. Samtliga reklamationer måste godkännas av Ograsdesign innan de skickas tillbaka. Vid reklamationer skall Ograsdesigns egna retursedlar alltid användas, kontakta Ograsdesign för att erhålla retursedel. Om du har möjligehet så är du såklar mer än välkommen till Ogräs butik för att göra ditt reklmationsärende. Vid frågor, kontakta Kundservice via webshop@ograsdesign.comeller per telefon 0734-168008.

 

Återbetalning vid reklamation

Återbetalning påbörjas direkt då Ograsdesign mottagit den reklamerade produkten och godkänt denna som en reklamation. Har Ograsdesign möjlighet att skicka en ny vara så görs detta.

 

 

 

§7 SKADAT GODS & SAKNADE KOLLI

 

Skadat gods

Om varorna är skadade vid mottagandet skall du anmäla det omedelbart till ditt utlämningsställe. Detta gäller även om ytteremballaget är skadat, oavsett om du kan avgöra om varan är skadad eller inte.

Om det rör sig om dolda skador skall dessa anmälas senast inom sju arbetsdagar från mottagandet. Kontakta Kundservice via info@ograsdesign.se eller via telefon 0734-168008 och förklara skadan. Spara alltid originalförpackningen, och fotografera gärna produkten vid skada som ej noterats av utlämningsställe alt. chaufför vid överlämnandet.

Saknade kollin

Om din leverans saknar ett kolli, anmäl detta direkt till utlämningsstället/chauffören.

 

§8 SÄKERHET

Säkra sidor

De sidor där känslig information överförs, betalningar och personuppgifter är sk. säkra sidor. Du som kund kan kontrollera att den webbsida du besöker är säker i webbadressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där "s" står för "secure".

 

Säkra betalningar

Ograsdesign använder sig av babs inlösen.

Vi använder oss av SSL kryptering som är den vanligaste formen av kryptering, som ofta används av banker.

 

Cookies

Ograsdesign använder sig av cookies, cookies ej för att lagra personlig information om dig. Om du inte vill acceptera cookies så väljer du att stänga av denna funktion på din webläsare.

Personuppgifter

För att genomföra ett köp och för att vi ska kunna leverera varorna kommer vi begära all information som behöver för leverans.

 

En genomförd beställning på Ograsdesign innebär att du godkänner våra allmänna villkor och samtycker till att dina personuppgifter och adress registreras i vårt kundregister.

Ograsdesign ansvarar för behandlingen av de personuppgifter som du lämnar till oss.  Inga uppgifter lämnas vidare utan används endast av Ograsdesign.

Ogräs, Storgatan 32, 59338 Västervik. Önskar du att annan iformation eller i andra ärenden gällande detta så ombeds du att maila till info@ograsdesign.se

 

§9 TVISTER

 

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Leveransvillkor*

 

Normal leveranstid är  1-3 dagar. 

Vi skickar beställningar med Postnord. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar beroende på fraktföretaget.

Upptäcker du skador på paketet skall du omedelbart anmäla detta till postkontoret eller annan transportör och göra en skadeanmälan. Hämta inte ut ett skadat paket! Upptäcker du inte skadan förrän du öppnat paketet, och skadan är av den art att den kan hänföras till postens eller transportföretagets hantering, skall du kontakta dem och göra en skadeanmälan. Om eventuell tvist med posten eller transportföretaget inte kan lösas, tar du kontakt med oss. Har du beställt och inte hämtar ut din försändelse innan det går i retur till oss (paket ca 1 mån., brev 14 dgr), så fakturerar vi dig 350 kr för vårt arbete med hantering av varorna.

 

 

Ångerrätt/Reklamation*

 

Vi följer lagen om distansavtal enligt Konsumentverkets rekommendationer. Du har enligt distansavtalslagen rätt att returnera beställda felfria varor utan att ange någon anledning. Meddelande om detta ska lämnas så snart som möjligt, dock senast inom fjorton (14) dagar från det att varan mottagits (gäller ej vid specialbeställda varor). Det är alltid garanti på de produkter du köper (1 år). Om man kan påvisa att det är fabrikationsfel på produkten får man alltid nya delar, däremot gäller inte garantin vid förslitningsskador. Du betalar själv returfrakten. För återbetalning - ange ditt postgiro-, bankgiro-, personkonto- eller bankkontonummer.

 

Betalningsalternativ

 

- Klarna Checkout

Efter identifiering och riskbedömning visar Klarna Checkout de betalningsalternativ som kan erbjudas dig. Vilket betalningsalternativ du än väljer så är Klarna eller någon av Klarnas samarbetspartners den som hanterar betalningstransaktionen medan själva köpet av varan eller tjänsten görs direkt av butiken. Produkt- eller tjänstespecifika frågor ska därför riktas direkt till butiken.

Aktuella betalningsalternativ som för närvarande kan komma att erbjudas genom Klarna Checkout är faktura, kontokredit, kortbetalning eller direktbetalning via bank. Faktura ligger som förvalt betalningsalternativ.
 

- Klarna Faktura
När du betalar via Klarna faktura handlar du tryggt och enkelt. Du behöver aldrig uppge dina kortuppgifter, och betalar alltid efter att du fått hem dina varor.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen*
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 50,00 kr samt dröjsmålsränta om 26.00 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.

* Gäller ej för alla varor och tjänster, t ex. flygresor, evenemang och specialtillverkade varor.
 

 

- Kortbetalning 
Vi accepterar betalningar från de vanligaste typerna av kort: VISA och MasterCard. 

 

 

Personuppgiftslagen

Dina personuppgifter hanteras i enlighet med gällande bestämmelser i personuppgiftslagen (PUL).

 

SMS-utskick

Det mobiltelefonnummer du anger i kassan kan komma att användas för SMS-avisering av leverans eller övrig kommunikation som rör din order.

 

Tvist

Eventuella tvister löses i första hand i diskussion med vår kundtjänst. Vi följer Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer och hänvisar i övrigt till Europeiska kommissionens verktyg för tvistlösning på nätet: http://ec.europa.eu/consumers/odr/

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Produkter

Handla

Information

Moms visas: